و زمینهساز مناسبی برای تحقیقات وسیعتر و برنامهریزیهای مناسب و اساسی جهت پیشرفت این افراد را فراهم سازد .
بیان مسأله
با توجه به این که تفاوتهای شخصیتی همچنین از طریق کارکردهایی که برای روی کردن به دنیای عینی خارجی و دنیای ذهنی درونی به کار میبندیم جلوهگر میشوند . این کارکردها شامل تفکر ، احساس درونی ، احساس بیرونی و شهود است . تفکر یک فرآیند مفهومی است که معنا و شناخت را فراهم میکند ؛ احساس درونی یک فرآیند ذهنی وزن دادن و ارزشگذاری است . احساس بیرونی ادراک هشیارانه اشیاء مادی است و
شهود شامل ادراک به شیوه ناهشیارانه است .
عملکرد انسان ، دستخوش عواملی است که روند زندگی فردی ، خانوادگی ، اجتماعی ، و گوناگونی شغلها ، سلامت روانی افراد را تحت تأثیر قرار داده است .در سالهای اخیر توجه به سلامت روانی کارکنان و تأثیر سلامت روانی و جسمی در عملکرد کارکنان مورد توجه سازمانها قرار گرفته به نحوی که بسیاری از سازمانها تدریس میکنند تا از طریق پژوهشهای علمی سعی در شناخت منابع ، ایجاد فشار و تنش در محیط کارکنان نمود ، تا بتواند از طریق راهکارهای مناسب محیطهای شغل مطلوب را برای کارکنان فراهم آورند و در نتیجه رضایت و عملکرد شغلی کارکنان را افزایش دهند (موسوی ،1378).
افراد با هر جنبه از شخصیت به شیوههایی رفتار میکنند و دارای انتظارات خاصی هستند توانایی و مهارت رفتاری منحصر به فرد و نیز نیازهای متفاوتی دارند و براساس الگوی شخصیتی خود دارای نیازها ، انتظارات ، انگیزهها ، توقعات و اهداف خاصی میباشند .از طرفی سازمانها و نیز برحسب اهداف ، وظایف و فعالیتهای خود نیازها ، انتظارات و توقعات خاصی را ارضاء میکنند ، بنابراین برای هر یک از انواع شخصیتهای متفاوت شغلهای متفاوتی مناسب است ( نریمان و همکاران ، 1386) .
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
بنابراین با توجه به ویژگی افراد برونگرا (اجتماعی ، هدفمند ، با اراده و مصمم ، دقیق و خوش قول و فعال) و وجدانی بودن (سخت کوش ، دارای انگیزشی مؤفقیت ، مسئولیتپذیر ، دنبال کردن هدفمندانه اهداف کلی ، متعادل) و درونگرایی که رابطه منفی و معناداری با سلامت روان داشته و افراد نمرات پایینی در این بعد گرفتهاند (افسردگی ، نداشتن اضطراب ، نگرانی و غمگینی) می توان گفت که بهترین پیشبین برای سلامت روان هستند ومیتوان در جهت افزایش عملکرد شغلی و بهرهبری سازمان برتوانمندسازی افراد بر ابعاد فوق پافشاری کرد .
با توجه به این نتایج میتوان گفت افرادی که از نظر جسمانی ( عملکردن کامل بدن که سلامتی زیست شناختی را در نظر میآورد ) و کارکرد اجتماعی ( طرز فکر در ارتباط با کارکرد اجتماعیاش در اجتماع و ارتباط با افراد دیگر ) در وضعیت متناسبی قرار دارند . میتوانند عملکرد مناسبی در رابطه با شغل خود داشته باشد .
از این رو ، پژوهشهای متفاوتی در این حوزه میتواند نواقص و کاستیهای موجود را مشخص و راه را برای برطرف کردن آنها هموار سازد . احتمالا یکی از عواملی که میتواند روی عملکرد معلمان اثرگذار باشد ویژگیهای شخصیتی آنان است گرچه اطلاع از درون انسانها و شخصیت آنان کار بس مشکلی است اما شناخت شخصیت یک روزنه بسیار گویا دارد و آن رفتارهای بارز افراد است . همچنین پژوهش در باب عملکرد شغلی و رفع مشکلاتی که منجر به افزایش سلامت روان میگردد در صنعت و سازمان از اهمیت ویژهای برخوردار است .
پژوهشگر به دنبال یافتن جوابی برای این سؤال است که رابطه بین ویژگیهای شخصیتی (درونگرایی و برونگرایی ) و بهزیستی روانشناختی با سلامت روان در معلمان دوره ابتدایی چگونه است ؟
اهمیت و ضرورت
اگر وضعیت سلامت روانی معلمان شناسایی شود و در جهت بهبود سلامت روانی این قشر از اجتماع برنامهریزی شود و آنگاه اینکار باعث بهتر شدن عملکرد تحصیلی دانش آموزان خواهد شد و این امر باعث کاهش نرخ افت تحصیلی میشود که این امر کمک شایانی را به اقتصاد آموزش و پرورش خواهد کرد .
از طرف دیگر تماس نزدیک معلم با دانش آموزان و نفوذی که وی برآنها دارد نقش مهمی در سلامت فکری و روانی آنها ایفا میکند ، این تأثیر و نفوذ رفتار معلم در دانش آموزان ممکن است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم صورت پذیرد و بهصورتهای گوناگون بروز کند ، لذا مطالعه سلامت روانی آنان از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است . زیرا معلمان بهصورت مستقیم و غیرمستقیم درآینده کشور نقش تعیینکننده دارند .
همچنین یافتههای این پژوهش میتواند در موارد زیر کاربرد داشته باشد :
– انتخاب معلمان با بصیرت بیشتر .
– ارتقاء سطح پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق ارتقاء سطح سلامتی معلمان .
– برآورد میزان آسیبپذیری درجهت تدوین برنامههای پیشگیری از فرسودگی شغلی و ازکارآفتادگی معلمان .
– شناخت افراد یا گروههای درمعرض خطر یا دارای ریسک بالا و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و یا درمانی .
– شناخت متغیرهایی که بیشترین همبستگی را با اختلالات روانی دارند و برنامهریزی درجهت تعدیل و یا کنترل آنها .
– تهیه مواد آموزشی مناسب برای آموزش بهداشت روانی برای معلمان در بدو استخدام .
اهداف پژوهش
اهداف اصلی پژوهش
1-بررسی رابطه بین سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی معلمان با وبژگیهای شخصیتی در معلمان دوره ابتدایی
2-بررسی ابعاد ویژگیهای شخصیتی با سلامت روانی و بهزیستی روانشناسی در معلمان دوره ابتدایی
3-ارائه رهنمودها و پیشنهادات به دست اندرکاران مربوطه.
اهداف فرعی پژوهش
– بررسی تفاوت بین سلامت روانی با ویژگیهای شخصیتی باثبات و بیثبات در معلمان دوره ابتدایی
-بررسی تفاوت بین سلامتروانی با ویژگی های شخصیتی درونگرا و برونگرا در معلمان دوره ابتدایی
-بررسی تفاوت بین بهزیستی روانشناختی با ویژگیهای شخصیتی باثبات و بیثبات در معلمان دوره ابتدایی
-بررسی تفاوت بین بهزیستی روانشناختی با ویژگیهایشخصیتی درونگرا و برونگرا در معلمان دوره ابتدایی
-بررسی تفاوت بین مولفههای سلامتروانی با ویژگیهایشخصیتی باثبات و بیثبات در معلمان دوره ابتدایی
-بررسی تفاوت بین مولفههای سلامت روانی با ویژگیهایشخصیتی درونگرا و برونگرا در معلمان دوره ابتدایی
– بررسی تفاوت بین ویژگی بیثباتی شخصیت(بیثبات/ باثبات) با سلامت روانی در معلمان دوره ابتدایی