1-2 بیان مسأله
افشای اطلاعات مالی و غیر مالی شرکت، نقش مهمی را در بازار سرمایه بازی میکند و هدف اصلی آن مطلع كردن تحلیلگران و سرمایهگذاران درباره مبلغ و زمانبندی جریانهای نقدی آتی است كه این افشا به تحلیلگران و سرمایهگذاران در پیشبینی سودهای آتی كمك میكند. تحقیقاتی كه صورت گرفته است، نشان میدهد كه یك افشای خوب، دقت پیشبینی تحلیلگران از سودهای سالهای بعدی را بهبود میبخشد. به این معنی كه شركتهای با سطح بالای افشا، رابطه قویتری بین بازده سهام جاری و سودهای آتی دارند، نسبت به شركتهایی كه از سطح افشای پایینتری برخوردارند(جاسپر و پلنبرگ، 2008).
اطلاعات افشا شده، امکان اتخاذ تصمیمهای اقتصادی جهت تخصیص منابع کمیاب را، برای بازیگران بازار سرمایه فراهم میکند و بر کارایی بازار تأثیر میگذارد. بررسی گزارشهای سالانه شرکتها نشان میدهد کیفیت اطلاعات افشا شده، متفاوت است و تفاوت در افشا شرکتها به احتمال زیاد در نتیجه تفکر مدیریت و فلسفه فکری آنان و همچنین صلاح دید آنان در مورد افشای اطلاعات برای سرمایهگذاری است. از سوی دیگر، تصمیمهای افشای مالی شرکتها معمولاً در خلا انجام نمیشود و گزارشگری مالی یکی از راههایی است به وسیله آن اطلاعات انتقال داده میشود و ترکیب منابع ارتباطی، کمیت و کیفیت اطلاعات افشا شده، تحت تأثیر عوامل زیادی است که برای دریافت فهمی کلی در مورد رویههای افشا، نیازمند بررسی است. تئوریزه کردن و ارزیابی تجربی اثرات متغیرهای مؤثر بر افشای اجباری، فضا و حدودی را ایجاد میکند که به بهبود کیفیت افشا کمک میکند. آكسا (2006) شفافیت را به موقع بودن و كفایت افشای كاركردهای مالی و عملیاتی میداند. از آنجا که گزارشهای مالی، ابزاری برای افشای اطلاعات مالی قابل اعتماد و قابل اتکاست، که در دسترس عموم قرار میگیرد، در صورت بهنگام بودن میتواند از طریق کاهش اطلاعات خصوصی و محرمانه باعث کاهش احتمال انتخاب نادرست توسط سرمایهگذاران شود.
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
به علاوه، در تئوری «مدیریت افشای مالی شرکتی»، به خروجی افشای شرکت به دید تابعی از چندین متغیر از جمله ساختار داخلی شرکت و سیاستها نگریسته میشود و در این تئوری بر نقش کلیدی مدیر عامل در تعیین موقعیت افشای شرکت تأکید میشود: «وضعیت افشا تحت تأثیر و تأثیرگذار بر چندین عامل سازمانی داخلی است. از جمله تاریخچه شرکت، عملکرد مالی آن، شخصیت و ترجیحات مقامات اجرایی آن(گیبینز و همکاران،1990). در این تحقیق به بررسی رابطه بین برخی متغیرهای اصلی مالی با کیفیت افشای شرکتها پرداخته میشود.
تاكنون مقالههای اندکی در زمینه عوامل مؤثر بر سطح افشای شرکتی با شواهد برگرفته از بازار سرمایه ایران به چاپ رسیده است. لذا، در هیچ یك از این تحقیقهای بررسی جامعی در خصوص عوامل مالی و مؤثر بر سطح افشا شرکتهای پذیرفته شده در بورس انجام نگرفته است، لذا از این حیث این تحقیق دارای نوآوری میباشد. با توجه به مطالب فوق هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه بین متغیرهای اصلی مالی با کیفیت افشای شرکتها است که در این راستا به سؤالات زیر پاسخ داده میشود:
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق
با توجه به اینکه تاکنون در ایران پژوهشی بطور مستقیم به بررسی عوامل مالی مؤثر بر کیفیت افشا در شركتها نپرداخته است، لذا ضرورت و اهمیت انجام چنین تحقیق دو چندان احساس میشود. در این تحقیق به بررسی این موضوع پرداخته میشود که آیا متغیرهای مالی از قبیل (ارزش بازار شرکت، اهرم مالی شرکت، زیانده بودن شرکت و …) بر سطح کیفیت افشای مطرح شده از طرف بورس اوراق بهادار تهران تأثیرگذار است؟
1-4 اهداف پژوهش
1-4-1 هدف اصلی
شناخت رابطه بین متغیرهای مالی و کیفیت افشا
1-4-1 اهداف فرعی
شناخت رابطه بین ارزش بازار شرکت و کیفیت افشا
شناخت رابطه بین اهرم مالی و کیفیت افشا
شناخت رابطه بین اندازه شرکت و کیفیت افشا
شناخت رابطه بین زیانده بودن شرکت و کیفیت افشا
شناخت رابطه بین میزان سودآوری و کیفیت افشا
1) Kaoeford & Sobel
1) Jaspre & Pelenberg