هر نظام اجتماعی دارای هنجارها و الگوی رفتاری متعارف است که مورد قبول جامعه میباشد و فاصله گرفتن از آن موجب بروز انحراف و کجروی میشود. بررسیهای تاریخی نشان میدهد که در تمامی شرایع در تاریخ گذشته شرایع متأخر بر حرمت بزنا اتفاق داشتهاند و نیز تمدنهای بشری از زمانهای نخست در مورد قبح آن اتفاق نظر داشتهاند. اما در طول تاریخ همواره امتهایی بودهاند که از این فطرة الهی و غریزی عدول کردهاند و به انحراف افتادهاند چنانکه امروز نیز شیوع فساد و فحشاء در کشورهای غربی کاملاً مشهود است. زنا از بزرگترین گناهان است که قرآن درباره آن فرموده است: نزدیک زنا نشوید، که کار بسیار زشت و بد راهی است. جوامع بشری به خاطر رویگردانی از آموزههای آسمانی به شدت در گرداب فساد، غوطه میخورند و با این حال کمتر به فکر چارهاندیشی از طریق راهحلهای دینی میباشند. ممکن است این پدیده در مورد کشورهای اسلامی نیز صادق باشد. گرچه موضوع ارتکاب جرائم جنسی از جمله زنا در مقایسه با کشورهای دیگر به خصوص کشورهای غربی، به دلیل وضعیت مذهبی و فرهنگی و اجتماعی محدود است. ولی نفس ارتکاب این جرائم نشان از وجود آسیبهای اجتماعی و فرهنگی دارد که با استفاده از رهیافتهای دینی و مدل کنترل اجتماعی دین به ویژه سیاسی جنایی اسلام به صورت ریشهای با آن مبارزه کرد.
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
نگارنده در این تحقیق علاوه بر ذکر اقوال بزرگان فقه و حقوق به تحلیل و پردازش ادلهی ایشان پرداخته است، هرچند نظر وی بسان پر انداختن در لانه سیمرغ است.
1-2- بیان مسئله
حد زنا در اسلام، صد ضربه شلاق است چنانچه زنا از زنان و مردان همسردار سر زند، زنای محصن نامیده میشود و حد آن سنگسار است، اگرچه در قرآن به سنگسار اشارهای نشده است اما در احادیث به تواتر ذکر شده است تنها در صورتی اعمال میشود که زنا با اقرار زنا کننده یا با شهادت چهار شاهد مرد یا سه مرد و دو زن اثبات شود در فقه شیعه، اگر زن بی شوهری باردار شود مورد حد قرار نمیگیرد اما در برخی مذاهب اهل سنت بارداری زن بی شوهر میتواند بینهی زنا محسوب شود و زن مورد محاکمه قرار میگیرد و حال در قانون مجازات اسلامی حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم است. در صورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادر کننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضائیه چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر اینصورت موجب صد ضربه شلاق برای هر یک میباشد. حالا سنگسار یا اعدام کدام یک؟
1-3- ضرورت پژوهش
با توجه به تصویب قانون جدید لازم است بررسی شود که آیا اصلاح قانون مجازات اسلامی که جدیداً تصویب شده دغدغههای فقهی در زمینهی اجرای حدود الهی پاسخگو میباشد و نیازهای امروز جامعهی ایران را برآورده مینماید؟ نظریه دکترین اشاره میکند که فقه تشیع پویا است و تحول دارد آیا این تحولگرایی در قانون مجازات اسلامی به شکل نوین با توجه به خصیصهی به روز بودن و تغییر بر اساس مقتضیات پویایی مییابد؟