- بیان مسئله
یکی از بزرگترین معضلاتی که در طی زمانهای مختلف، همواره جوامع بشری را درگیر مشکلات و پیامدهای شوم خود نموده، پدیده اعتیاد میباشد. این معضل بزرگ که سالانه میلیونها دلار از سرمایههای ملی کشورها را مصرف میکند، در کمین نابودی گرانمایهترین و پرارزشترین سرمایه جوامع انسانی هر کشور، یعنی جوانان میباشد، این آسیب اجتماعی همانند سایر آسیبها و اختلالات، عوارضی را به دنبال دارد که شامل اختلالات جسمی نظیر سکته، آسیب دائمی مغز، نارسایی قلبی، فلج موقتی، بیماری کلیه و کبد، دید تار، مشکل تنفس (هالجین و کراس ویتبورن،1387)؛ اختلالات روانی همچون هراس، اضطراب منتشر، اختلال تبدیلی، اختلال انطباقی و دیستایمی و همچنین مشکلات فرهنگی، خانوادگی، اقتصادی (صرف هزینههای گزاف برای مبارزه و درمان افراد معتاد) و اجتماعی را که با از بین رفتن نیروی انسانی جوامع (احمد وند،1386) همراه است، دربرمی گیرد کشور ما نیز درزمینه اعتیاد روند رو به رشدی را در بین اقشار مختلف جامعه دارا بوده است درصد زیادی از جمعیت کشور ما را جوانان تشکیل میدهند و بیشتر معتادین کشور نیز زیر 40 سال میباشند (مسکنی و همکاران،1387)؛ اما علیرغم افزایش روزافزون مصرف مواد و پیامدها و عوارض زیانبار جسمانی، روانی و اجتماعی آن (مولر، ۲۰۱۳) هنوز درمان قطعی و مناسبی برای بسیاری از انواع وابستگیها به مواد یافت نشده است و درمانهای کنونی در طولانیمدت مؤثر واقع نشدهاند (فیلیپس و همکاران، ۲۰۱۴).
در دهه اخیر توجه به کارکردهای شناختی در درمان اعتیاد رشد چشمگیری داشته است (شران، گولویتزر و بارگ، ۲۰۱۳). مشکلات حافظه که از مصرف مواد ناشی میشود، نقش مهمی در عود مصرف دارد (میلتون، ۲۰۱۲). مصرف مواد باعث کاهش فعالیت نواحی مغزی که در کنترل شناختی و توجه نقش دارند، میشود (جاسترزاب و همکاران، ۲۰۱۲؛ لی و همکاران، ۲۰۱۲). همچنین مصرف مزمن مواد موجب کاهش ظرفیت حافظه کاری و انعطافپذیری شناختی (بالداچینو و همکاران، ۲۰۱۲؛ پروسر و همکاران، ۲۰۰۹) و آسیب به کارکردهای شناختی مانند یادگیری، توجه و کارکردهای اجرایی میشود (چو و همکاران، ۲۰۰۳؛ فرناندز سرانو و همکاران، ۲۰۱۱؛ ارسچ و ساهاکین، ۲۰۰۷). اعتیاد به مواد محرک موجب نقصهای متعدد روان عصبشناختی میشود که همگی باعث خلل در زندگی روزمره و فرایند درمان میشود. در مطالعات زیادی به نقص بخشهای مختلف حافظه مانند کارکردهای اجرایی و فرایند پردازش اطلاعات در افراد مصرفکننده مواد محرک اشارهشده است (آلبین اوریوس و همکاران، ۲۰۱۲؛ کونولی و همکاران، ۲۰۱۲؛ بل و همکاران، ۲۰۱۳؛ دسانتیس و همکاران؛ ۲۰۱۴). در مطالعات متعددی به تأثیرات منفی مواد محرک بر حافظه کلامی (هافرمن و همکاران، ۲۰۰۶)؛ کارکردهای اجرایی (علی پور، پیمان و سعیدپور، ۱۳۹۳)، حافظه آیندهنگر (هافرمن، ۲۰۱۰؛ ۲۰۱۲) و حافظه شرححال (گاندولف و همکاران، ۲۰۱۳) پرداختهاند.
همانطور که گفته شد یکی از آسیبهای روانشناختی اعتیاد، آسیب به کارکردهای اجرایی میباشد (گلاس و همکاران، ۲۰۰۹). کارکردهای اجرایی به قابلیتهایی اطلاق میشود که فرد را به ایجاد الگوی رفتار جدید و طرق فکر کردن و بازبینی افکار توانا میسازد. این قابلیتها در موقعیتهای ناآشنا بسیار موردنیاز است، جایی که فرد نمیداند باید چه کند، یا موقعیتهایی که روشهای ایجادشده قبلی رفتار، دیگر
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
مفید و مناسب نیستند (هالیگان و همکاران،2003). کارکردهای اجرایی نقش مهمی در انعطاف پذیری شناختی و کنترل آن، هیجان و عمل دارد و برای زندگی روزمره بسیار حیاتی است (کان گارانتام و اسبجرسن، 2007). بهطور سنتی آزمون توانایی آغاز، توقف و تغییر رفتار در پاسخ به تغییر محرک، بخشی از ارزیابی مربوط به ناکارآمدی ناحیه پیشانی بوده است (مارنات، 2003). همه تواناییهای مذکور مربوط به کارکردهای اجرایی مغز میباشد که به تواناییهای شناختی لازم برای انجام رفتارهای پیچیده معطوف به هدف و سازگاری با طیف وسیعی از تغییرات و مطالبات محیطی ازجمله برنامهریزی، پیشبینی (انعطافپذیری شناختی)، معطوف کردن منابع توجه به ملزومات رویدادهای غیرمعمول و همچنین خودیابی رفتار اطلاق میگردد (لورینگ،1999). وابستگی به مواد موجب بروز آسیبهایی در عملکرد شناختی ازجمله حل مسئله، برنامهریزی، سازماندهی، یادگیری مطالب جدید، توانایی انتزاعی فضایی، بینایی، انعطافپذیری شناختی و مهارتهای حافظه میشود (هستر و همکاران،۲۰۱۰). عملکرد شناختی معیوب ناشی از مصرف مواد، منجر به عدم شرکت در درمان، افزایش ریزش، فقدان استفاده از خدمات پس از درمان و بیکاری پس از درمان میشود (گرابر و همکاران، ۲۰۱۲).
از دیگر تواناییهای شناختی و روان عصبشناختی که در فرایند اعتیاد با آسیب روبرو میشود، حافظه شرححال میباشد (گاندولف و همکاران، ۲۰۱۳) حافظهی شرححال دانشی است که فرد از خود و گذشته خویش دارد. حافظهی معنایی شخصی به دانش واقعیتهای وابسته به شرح زندگی، دانش عمومی و عقایدی که فرد در مورد خویش دارد اشاره میکند، حافظهی ضمنی شرححال به یادآوری روشن از رویدادهای شخصی که در زمان و مکان معینی رخداده است، مربوط میشود (ایبر، 1999). در سالهای اخیر چند مطالعه در خصوص حافظهی شرححال افراد دارای سوءمصرف مواد صورت گرفته است، ایبر (1999) طی مطالعهای به بررسی حافظهی شرححال معنایی و ضمنی در افراد افسرده وابسته به مواد افیونی و مقایسه آن با گروه کنترل پرداخت، نتایج مطالعه نشان داد که افراد افیونی در حافظهی شرححال کاهش داشتند اما در حافظهی شرححال معنایی افزایش در یادآوری نشان دادند. فیتزجرالد و شیفلی گرو (2004) در تحقیقی مشابه بر روی زنان الکلیک نشان دادند که این افراد در مقایسه با گروه کنترل سالم، بهدشواری خاطرات اختصاصی حافظهی شرححال خود را یادآوری میکنند. اولیورا و همکاران (2007) به بررسی حافظهی شرححال و حافظهی معنایی گروهی از نوجوانان مصرفکنندهای مواد و مقایسهی آنان با گروه کنترل، نوجوانان بدون مصرف مواد پرداخت؛ که در هر گروه 25 پسر قرار داشت که محدودهی سنی آنها از 13 تا 17 سال بود، نتایج نشان داد، نوجوانان مصرفکنندهی مواد در دستیابی به حافظهی شرححال و حافظهی معنایی دشواریهای زیادی دارند. در ادبیات پژوهشی به تأثیرات کاهش اختصاصی بودن حافظه شرححال بر تنظیم هیجان پرداختهاند که کلی شده این نوع حافظه با مشکلاتی در تنظیم هیجان و آشفتگیهای روانی مرتبط میباشد (دالگلیش و همکاران، ۲۰۰۸؛ ویلیامز و همکاران، ۲۰۰۷).. مرادی و همکاران نیز (1388) در پژوهشی در نوجوانان افسرده و افسرده دارای سوءمصرف مواد پرداختند، نتایج نشان داد که نوجوانان افسرده، در مقایسه با گروه کنترل (افراد سالم) در بازیابی حافظه شرححال، میزان کلی گویی بیشتری دارند. نوجوانان افسردهی دارای سوءمصرف مواد، نسبت به نوجوانان سالم، از لحاظ میزان کلی گویی حافظه شرححال نمرات بیشتری کسب کردند.
- اهمیت و ضرورت پژوهش
اعتیاد یکی از مهمترین معضلات سلامت در تمامی کشورها میباشد هزینههایی که اعتیاد بر دوش فرد، خانواده و جامعه میگذارد با هیچ اختلال دیگری قابلمقایسه نیست متأسفانه به دلیل ساختارهای پیچیدهای که مواد محرک دارند هنوز درمان موثری که بتواند در درمان این نوع مواد مؤثر باشد در دسترس نیست و تلاشهای متخصصین حوزه روانشناسی در این نوع اعتیاد بایستی بیشتر مرود توجه قرار گیرد (سوفوگلو و همکاران، ۲۰۱۰) متغیرهای کارکردهای اجرایی، حافظه شرححال و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در جریان اعتیاد دچار بدکارکردی میشوند و حتی پس از دوره سمزدایی و پرهیز از مواد، نقش زیادی در ولع مصرف ایفا میکنند که ولع مصرف نیز کلید محوری عود در اعتیاد میباشد (گیولیانی، پفیفر، ۲۰۱۴؛ آلن و همکاران، ۲۰۰۸) و از طرفی نیز مواد محرک در مقایسه با مواد افیونی، تاثیرات مخرب تری در کارکردهای اجرایی (علی پور، ۱۳۹۴) و تنظیم شناختی هیجان (علی پور، ۱۳۹۴) دارد.
با توجه به نقش کارکردهای اجرایی، حافظه شرححال و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در ولع مصرف و نقشی که ولع مصرف در عود اعتیاد مواد محرک دارد، درمانهای اثربخش بایستی بر متغیرهای تأثیرگذار در ولع مصرف تأثیرگذار باشند و ازآنجاییکه در درمان به مواد محرک، نقش درمانهای روانشناختی (بدون دارو) پررنگتر میباشد و درمان اجتماع مدار نیز یکی از این درمانها میباشد، همچنین یکی از راههای اطمینان از درمانهای اثربخش مبتنی بر پژوهش، مطالعه اثربخشی این درمانها بر عوامل روانشناختی آزمودنیها میباشد (تاچمن و ساراسون، ۲۰۱۱) در این پژوهش بر آن شدیم تا به بررسی اثربخشی درمان اجتماع مدار بر کارکردهای اجرایی، حافظه شرححال و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در افراد مصرفکننده مواد محرک بپردازیم.
- اهداف پژوهش
1-۴-1- هدف کلی
بررسی اثربخشی درمان اجتماع مدار در ارتقاء کارکردهای اجرایی، حافظه شرححال و تنظیم شناختی هیجان در افراد مصرفکننده مواد محرک
1-۴-2- اهداف فرعی
- بررسی اثربخشی درمان اجتماع مدار در کارکردهای اجرایی افراد مصرفکننده مواد محرک
- بررسی اثربخشی درمان اجتماع مدار در حافظه شرححال افراد مصرفکننده مواد محرک
- بررسی اثربخشی درمان اجتماع مدار در تنظیم شناختی هیجان افراد مصرفکننده محرک
- سؤالهای پژوهش
- درمان اجتماع مدار چه تأثیری در کارکردهای اجرایی افراد معتاد به مواد محرک دارد؟
- درمان اجتماع مدار چه تأثیری در حافظه شرححال افراد معتاد به مواد محرک دارد؟
- درمان اجتماع مدار چه تأثیری در تنظیم شناختی هیجان در افراد معتاد به مواد محرک دارد؟
1-۶- فرضیههای پژوهش
- درمان اجتماع مدار در ارتقاء عملکرد کارکردهای اجرایی افراد معتاد به مواد محرک مؤثر است.
- درمان اجتماع مدار در اختصاصی کردن حافظه شرححال افراد معتاد به مواد محرک مؤثر است.
- درمان اجتماع مدار در بهبود تنظیم شناختی هیجان افراد معتاد به مواد محرک مؤثر است.
۱-۷- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
1-۷-1- تعاریف مفهومی
کارکردهای اجرایی
اصطلاح کارکردهای اجرایی به مجموعه وسیعی از فرایندهای فراشناختی آگاهانه از قبیل برنامهریزی، جستجوی سازمانیافته، کنترل تکانه، رفتار هدفمند، نگهداری مجموعه، بهکارگیری راهکارهای انعطافپذیر، توجه انتخابی، کنترل توجهی، راهاندازی اعمال، سیالی و روانی اعمال و ارزیابی خود اشاره میکند (گیان کولا، 2007).
حافظه شرححال
نظم جویی هیجان
افکار و راهبردهایی که افراد بهطور ذهنی برای نظمجویی هیجانهایشان به کار میبرند (گاارنفسکی،2001).
مواد محرک