از یک جنبه باید گفت فعالیتهای آموزشی هر کشور را میتوان سرمایهگذاری یک نسل برای نسل دیگر دانست. هدف اصلی این سرمایهگذاری، توسعهی انسانی است. بر این اساس نظام آموزشی را میتوان یکی از پیچیدهترین زیر نظامهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منظور داشت. ازنظر تماس با افراد جامعه نظام آموزشی از بالاترین میزان تماس و ارتباط برخوردار است. بهطوریکه نظام آموزشوپرورش ازنظر نیروی انسانی بالاترین تعداد افراد شاغل را در میان دستگاههای دولتی در بردارد؛ بنابراین با توجه به گستردگی و پوشش وسیع فعالیتهای نظام آموزشی، ارزشیابی از نیروی انسانی، ارزشیابی از برنامهها، ارزشیابی کارکنان، ارزشیابی خدمات آنها و ارزشیابی از عملکرد دانشآموزان میتواند نقش مؤثری در فراهم آوردن کیفیت آموزشی داشته باشد. پس با توجه به اینکه نظام آموزشی وظیفهی سنگینی را بر عهده دارد، لازم است در طراحی و اجرای فعالیتهای آن، از مطلوبترین شیوهها استفاده شود (بازرگان،12:1391-11).
اما از جنبهی دیگر باید تأکید شود که موفقیت تحصیلی و فردی دانشآموزان درگرو فرآیند تعاملات بین فردی با معلمان هست. هنگامیکه سبکهای تعاملی معلم با دانشآموز سازنده و مؤثر باشد، معلم هم فراهمکننده فرصتهای یادگیری، هم عاملی اساسی در ارضاء دلبستگیها و نیازها و هم پرورشدهندهی مهارتهای اساسی و مهم در دانشآموزان است. در این موارد، معلم به نیازها، ترجیحات و دلبستگیهای دانشآموزان اهمیت میدهد و در رابطهی گرم و صمیمانه و منطقی با شیوهای غیر کنترلی و تهدیدکننده به آموزش میپردازد. در این زمینه تحقیقات متعددی در ارتباط با تأثیر ویژگیهای رفتاری و نوع تعامل معلم بر رفتار، شناخت و عواطف دانشآموزان انجامگرفته است. در گروهی از تحقیقات بر سبکهای تعاملی معلم و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی و فعالیتهای کلاسی دانشآموزان تأکید شده است. نتایج این گروه از تحقیقات حاکی از آن است که سبک تعاملی دانشآموز محوری تأثیر مثبت و بسزایی در پیشرفت تحصیلی آنان دارد (البرزی و همکاران،1390: 2).
به همین خاطر میتوان اذعان کرد رفتار و چگونگی برخورد معلم در ارزشیابی و پیشرفت دانشآموزان نقش بسزایی دارد. در همین راستا برای رسیدن به این امر در این پژوهش تصمیم گرفته شد تأثیر نوع رفتار معلم در ارزشیابی از دانشآموزان فقط در حین برگزاری امتحان سنجیده شود.
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
2-1 بیان مسئله
درزمینه ی نقش معلم در فرآیند یادگیری دانشآموزان، محققان تربیتی در طی دهها کار تحقیقی نشان دادند که معلمان میتوانند انگیزش دانشآموزان را از طریق ساختار پاداش کلاسی، انضباط کلاسی و برنامه درسی تحت تأثیر قرار دهند. تحقیقات جدیدتری درزمینه ی نقش معلم در عملکردهای شناختی، انگیزشی و تحصیلی دانشآموزان در حال انجام است (میر و ترنر،2006؛ شو تز و دی کیور،2002؛ ساکیز،2007). در همین راستا شعبانی (1387) میگوید علت ترس و اضطراب از ارزشیابی، بیشتر ناشی از عملکردهای غلط معلمان و روشهای نادرست ارزشیابی است.
«آیا نوع رفتار معلم تأثیری در نتایج ارزشیابی از دانشآموزان در هنگام برگزاری امتحان دارد؟
3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق
الف. اهمیت نظری:
- افزایش دانش نظری در زمینه ارزشیابی آموزشی.
- افزایش اطلاعات نظری درباره معلمان اثربخش و صلاحیتهای و مهارتهای معلم.
ب. اهمیت عملی:
- کمک به مسئولان برای شناسایی مشکلات نظام ارزشیابی موجود و اقدام برای حل این مشکلات.
- کمک به مدیران در جهت آمادهسازی فضای مناسب روانی در جلسه امتحان.
- فراهم کردن زمینه برای توجه هرچه بیشتر به نقش و تأثیرگذاری معلم در بهبود عملکرد دانشآموزان.
- نتیجهی این تحقیق کمک میکند تا برای بهبود عملکرد دانشآموزان در امتحانات نقش عوامل زمینهای را بیشتر در نظر بگیرند و در این راستا تصمیمات بهتری بگیرند.
- کمک به مسئولان در زمینه انتخاب معلمان اثربخش برای تدریس و ارزشیابی در نظام آموزشی.
4-1 هدفهای تحقیق
الف. هدف کلی:
مشخص کردن تأثیر نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی از دانشآموزان هنگام برگزاری امتحان (ریاضی).
ب.اهداف فرعی:
- مشخص کردن تأثیر نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی هنگام برگزاری امتحان (ریاضی).
- مشخص کردن تأثیر نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی هنگام برگزاری امتحان (ریاضی).
- مشخص کردن تأثیر نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول هنگام برگزاری امتحان (ریاضی).
- مشخص کردن تأثیر نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول هنگام برگزاری امتحان (ریاضی).
- مشخص کردن تأثیر نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم هنگام برگزاری امتحان (ریاضی).
- مشخص کردن تأثیر نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم هنگام برگزاری امتحان (ریاضی).
-1 فرضیههای تحقیق
- نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی هنگام برگزاری امتحان (ریاضی) تأثیر دارد.
- نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی هنگام برگزاری امتحان (ریاضی) تأثیر دارد.
- نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول هنگام برگزاری امتحان (ریاضی) تأثیر دارد.
- نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول هنگام برگزاری امتحان (ریاضی) تأثیر دارد.
- نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم هنگام برگزاری امتحان (ریاضی) تأثیر دارد.
- نوع رفتار معلم در نتایج ارزشیابی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم هنگام برگزاری امتحان (ریاضی) تأثیر دارد.
6-1 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
الف. تعریف مفهومی متغیرها
- رفتار: رفتار به معنای خلقوخوی، یا رفتار عادت شده و مزاج به کار میرود. معنای دیگر آن این است، دانشی است که از حسن و قبح و خوبی و بدی رفتار بحث میکند (قرا ملکی،108:1383).
- معلم: شخصی است که تدریس میکند، یا اینکه به رشد و تکامل تربیتی دیگران کمک میکند (فر مهینی فراهانی،188:1378).
- ارزشیابی: ارزشیابی آموزشی را میتوان به مفهوم جستوجوی نظم یافته برای قضاوت یا توافق درباره ارزش یا اهمیت یک پدیده آموزشی بهمنظور بهبودی آن در جهت کاهش فاصله میان نتایج جاری و نتایج مطلوب، تعریف کرد (بازرگان،23:1391).
- دانشآموز: آنکه در مقطع تحصیلی دبستان، راهنمایی یا دبیرستان تحصیل میکند. یادگیرنده علم و دانش (انوری،1381).
- آزمون: به مجموعه تکالیف یا سؤالهایی که به کمک آن نمونه رفتارهای معرف ویژگی یا صفت روانی اندازهگیری میشود آزمون میگویند (سیف،587:1390).