امروزه گردشگری در حیات جوامع بشری جایگاه ویژهای دارد و این صنعت به یکی از بازیگران اصلی تجارت بینالملل تبدیل شده و از منابع درآمدی مهم بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به شمار میآید. از این رو کشورهای مختلف تلاش میکنند تا با سیاستگذاری و برنامهریزی دقیق ضمن تقویت آثار مثبت و کاهش تأثیرات منفی آن رونق چشمگیری به جذب گردشگر ببخشند.
برای توسعه و تقویت صنعت گردشگری صرفاً وجود جاذبهها و اماکن گردشگری کافی نیست؛ برای جذب حداکثری گردشگر نه تنها نمیتوان به داشتن جاذبه اکتفاء کرد بلکه باید مجموعه عوامل، عناصر و اجزاء در کنار هم قرار گیرند تا در سایه شکلگیری اصولی نظام گردشگری، این صنعت ارزشمند اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی را مورد حمایت قرار دهند. صنعت توریسم در تمامی ابعاد یاد شده واجد منافع و محاسن فراوانی است؛ لکن به طور کلی توجه به موضوع توریسم میتواند در برگیرنده منافع زیر باشد:
- ایجاد درآمد و تقویت تولید ناخالص ملی که این معیار، اهمیت نسبی صنعتی توریسم را در کل اقتصاد بیان میکند.
- در مقایسه با سایر بخشها به ازای هر واحد سرمایهگذاری میتواند تعداد بیشتری از نیروی انسانی را به کار گیرد به عبارت دیگر، گردشگری از سایر بخشها کاربردیتر میباشد.
- صنعت گردشگری از دیدگاه کیفی بر روی تربیت نیروی کار به تخصصهای پیچیده در تمام سطوح نیازی نداشته است بر همین اساس، تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آن به سرمایهگذاری و صرف وقت زیاد محتاج نیست.
- افراد را با مهارتهای گوناگون به اشتغال در میآورد که یکی از راههای مؤثر برای رفع مشکل بیکاری است.
- توسعه صنعت گردشگری به توسعه صنایع دستی منجر شده و ضمن گسترش خود، این صنعت را نیز تقویت میکند.
- صنعت گردشگری موجب ایجاد اشتغال محلی به صورتهای مستقیم، غیرمستقیم و القایی میشود.
- توسعه روابط فکری، فرهنگی، هنری و اجتماعی و تحکیم وحدت ملی.
- گسترش مبادلات و همکاریهای بینالمللی.
- تجدید قوا و تمدد اعصاب در نتیجه افزایش بهرهوری کار (تقوایی، 1381، ص51).
از ویژگیهای مهم صنعت گردشگری وجود زمینه رقابت برای تمامی کشورهای دنیا در این صنعت پردرآمد، کمهزینه و متنوع میباشد و دولتهای مختلف، سوای فواید و منافع گردشگری در ابعاد گوناگون، به دنبال بهرهمندی حداکثری از سود سرشار اقتصادی این صنعت هستند.
کشورها میتوانند از طرق مختلف مانند کشاورزی، صنعت و تولید درآمد کسب نمایند؛ که هرکدام از آنها مستلزم وجود امکانات خاص و منابع است. بسیاری از جوامع از نظر کسب درآمد از طرق مذکور در وضعیت مناسبی قرار ندارند ولی تقریباً کلیه جوامع میتوانند از طریق گردشگری کسب درآمد کنند و امکانات لازم برای گردشگری در هر کشور، به گونهای خاص فراهم است (الوانی، 1373: 189).
با توجه به اهمیت و نقش پرتأثیر صنعت گردشگری بر بهبود اوضاع کشورها در صحنه داخلی و بینالمللی، به منظور ارتقای وضعیت گردشگری لازم است عناصر پیشرفت دهنده این صنعت مورد شناسایی قرار گیرند. شاخصها و عوامل فراوانی بر بهبود وضعیت گردشگری و جذب توریسم اثرگذارند و فقدان هر یک موجب کندی حرکت در این مسیر میگردد. لکن به نظر میرسد وجود امکانات تفریحی جذّاب و متنوع، نقش غیر قابل انکاری در تلطیف روحیه گردشگران داشته و نهایتاً توقف هر چه بیشتر آنان را در منطقه مورد نظر رقم میزند.
شهر قم یکی از شهرهای استراتژیک ایران است که از استعداد گردشگری بالایی برخوردار میباشد. وجود راههای اصلی مواصلاتی فراوان منتهی به این شهر و نزدیکی آن به پایتخت کشور در کنار جاذبههایی مانند موزهها، مساجد و مراکز فرهنگی فراوان، خانههای تاریخی، کاروانسراهای زیبا، حمامها، آبانبارهای دیدنی و متنوع، این زمینه و استعداد مثال زدنی را ایجاد نموده است.
در این نوشتار بر آنیم تا با تبیین مجمل امکانات تفریحی، نقش آن بر افزایش مدّت زمان توقف گردشگران در شهر قم را مورد بررسی قرار دهیم.
1ـ2ـ بیان مسأله
افزایش اوقات فراغت و تنوع طلبی بشر عصر حاضر، پدیده نوینی از گردشگری را عرضه نموده و با رسوخ تدریجی در تمامی جوامع جهان آثار گوناگونی در جنبههای مختلف بر جای گذاشته است. با وجود پیشرفتهای روز افزون تکنولوژی و صنعت و با توجه به افزایش رفاه اجتماعی، مردم سعی در خرج درآمدهای اضافی خود از طریق سیر و سفر به شهرها و دیگر کشورها را دارند.
از سوی دیگر، صنعت گردشگری، با ایجاد مشاغل گوناگون و ارتقای سطح درآمد طبقات وسیعی از مردم، موجب پویایی و تغییرات سازنده در زندگی اجتماعی آنان میشود. تأثیرات مثبت گردشگری بر سیاست، فرهنگ و خلاصه همه جنبهها و مظاهر فرهنگی و معنوی گردشگران و مردم مناطق مورد بازدید بسیار قابل توجه است.
در این شرایط در کشورهای تمامی قارهها از آمریکا گرفته تا اروپا و آسیا رقابت شدیدی برای جذب توریست و بهبود صنعت توریسم مشاهده میشود و هر کشوری سعی دارد با ایجاد زیرساختهای لازم، با به وجود آوردن تسهیلات کافی و امکانات رفاهی و تفریحی بیشتر، ترویج فرهنگ گردشگرپذیری، تبلیغات و اطلاعرسانی تأثیرگذار، کنترل هدفدار تورّم، وضع قوانین و مقررات مورد نیاز و انجام سایر امور مؤثر، خود را برای جولان در این سودآوری کم دردسر آماده نموده و پیروز این رقابت گسترده باشند. در این میان، مدت زمان هر چه بیشتر گردشگران در مکان گردشگری نقش محوری و مهمی در موفقیت کشورها و دولتها در میدان رقابت صنعت گردشگری و کسب سود حداکثری آن خواهد داشت.
بر این اساس، مدت اقامت را میتوان شاخص مناسبی برای بخش میزبانی و نهادهای عمومی محلی تلقی کرد. اقامت طولانیتر گردشگر احتمالاً به معنای صرف هزینهی بیشتر برای خدمات و خرید کالا خواهد بود و نتیجهی آن درآمد بیشتر برای بخش تجارت و تأثیر فراوان بر
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
اقتصاد محلی است. به علاوه، عامل مدت اقامت اطلاعات مفیدی را در زمینهی ظرفیت مقصد خاص برای جذب و حفظ جریان گردشگران در اختیار ما قرار میدهد و شاخص مناسبی برای اهداف بنگاههای تجاری، سرمایهگذاران و نهادهای محلی در زمینهی برنامهریزی معطوف به آینده محسوب میشود (پولینا، 2010).
در عصر حاضر که تفریح و سرگرمی با زندگی مردم گره خورده است، ذائقه گردشگران تا اندازهای به سوی جاذبههای تفریحی و سرگرمی پیشرفته و جدید حرکت کرده است. لذا ایجاد این امکانات تفریحی و سرگرمی علاوه بر جذب مسافران خاص، موجب رونق بازدید علاقهمندان از جاذبههای قدیمی نیز خواهد شد. امروزه جاذبههای طبیعی و جاذبهها و آثار تاریخی – فرهنگی تنها دلیل سفر به شهرها و کشورهای دیگر نیست بلکه امکانات تفریحی و جاذبههای مصنوعی و انسانساخت پرجاذبه مانند بوستانهای زیبا، مراکز خرید متنوع، دریاچههای مصنوعی، استخرهای مجهز و پارکهای آبی سرپوشیده نیز نقش مهمی در جذب توریست و درآمدزایی دارد و میتوان گفت به نوعی امکانات تفریحی میتواند یکی از عوامل مهم جذب توریست در شهرها و کشورها باشد.
کشورهای گوناگون به خصوص کشورهای در حال توسعه، در صنعت گردشگری با مشکلات و چالشهای عدیدهای روبرو هستند؛ از فقدان زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری مناسب گرفته تا عدم اماکن تفریحی و سرگرمی قابل توجه، هر یک به شکلی موانعی بر سر راه گردشگری به وجود میآورند. در این میان نبود امکانات تفریحی کافی، رغبتی در گردشگران برای بازدید ایجاد نمیکند و در صورت عبور تصادفی و گذری گردشگر، مانع از توقف طولانیمدت وی در منطقه گردشگری مورد نظر میشود و این مسأله سبب ناپایداری صنعت گردشگری با وجود اماکن و جاذبههای موجود و عایدی کمتر برای جامعه میزبان خواهد شد.
شهر مقدس قم به سبب مرکزیت تشیع در این کلان شهر و خاستگاه انقلاب اسلامی ایران، در زمره شهرهای آشنا برای اکثر مردم دنیاست. علاوه بر این، وجود اماکن تاریخی، مساجد و زیارتگاههای فراوان ظرفیت گردشگری قم را در جایگاه بالایی خصوصاً در بخش گردشگری مذهبی و فرهنگی قرار داده است. اما به رغم فرهنگ گردشگرپذیری و مهماننوازی مردم اصیل قم، حضور زیرساختهای قابل توجه و راههای مواصلاتی کافی، هنوز این شهر با مشکلات و چالشهای فراوانی در عرصه گردشگری و جذب توریسم مواجه بوده و با وضعیت مطلوب و کسب منافع بسیار زیاد این صنعت اشتغالزا فاصله زیادی وجود دارد.
با وجود تلاشهای صورت گرفته در سالهای اخیر همچنان صنعت گردشگری در قم به دلیل توقف کوتاه گردشگران در این شهر، فاقد رونق و پویایی لازم بوده و آنگونه که باید و شاید نتوانسته بر اقتصاد این شهر تأثیرات مثبت خود را عرضه نماید. به نظر میرسد برنامهریزی کارا و نظاممند برای احداث اماکن تفریحی روزآمد در قم در کنار سایر امکانات و زیرساختهای موجود، بتواند تحول چشمگیری در صنعت گردشگری این شهر با توجه به قابلیتهای ذاتی آن به وجود آورد.
در تحقیق پیشِرو، ابتدا میزان امکانات و اماکن تفریحی موجود در شهر قم را احصاء نموده و سپس تأثیر ایجاد امکانات تفریحی کافی بر روی افزایش حضور گردشگران را بررسی نموده و همچنین وضعیت ایدهآل امکانات تفریحی و سرگرمی را با هدف افزایش توقف گردشگران در قم را مورد مداقه قرار میدهیم.
1ـ1ـ اهمیت و ضرورت تحقیق
توقف حداکثری گردشگران در مناطق توریستی مطلوب همه فعالان و شاغلان مستقیم و غیرمستقیم این عرصه محسوب میشود. توقف طولانی مدت گردشگران در مناطق مورد نظر پس از جذب توریست، مهمترین مسألهای است که برنامهریزان و صاحبنظران این صنعت به آن توجه دارند. توقف کوتاهمدت گردشگران در یک مکان توریستی، رفته رفته موجب کمرونق شدن صنعت ارزشمند گردشگری شده و در نهایت دسترسی به اهداف مورد نظر را ناممکن میسازد. مؤلفههای فراوانی بر افزایش توقف حداکثری توریست در یک منطقه مؤثرند؛ در این میان وجود امکانات تفریحی و سرگرمی جذاب و متنوع نقش و تأثیر به سزایی در این امر خواهد داشت.
مطابق آمار منتشر شده مرکز آمار ایران در سال 91، بر اساس نتایج طرح آمارگیری از گردشگران ایران، پنج شهر مشهد، تهران، قم، رشت و اصفهان پذیرای بیشترین مسافران در سال 1391 بودهاند. لکن طبق الگوی گردشگری از لحاظ نوع سفر، عمده سفرها در شهرستان قم از نوع سفرهای بدون اقامت شبانه بوده است. روشن است که توقف کوتاه مسافران در این شهر استراتژیک عملاً آن را به یک پایانه مسافری مبدل ساخته و اثری از توسعه و شکوفایی پایدار حاصل از ثمرات صنعت گردشگری شایسته و بایسته دیده نمیشود. از این رو مطالعه اهمیت و ضرورت تأثیر امکانات تفریحی بر افزایش مدت توقف گردشگران در استان قم، امری بدیهی، روشن و انکارناپذیر خواهد بود.
1ـ2ـ اهداف تحقیق
هدف از انجام این تحقیق دستیابی به نقش امکانات تفریحی در افزایش مدت توقف گردشگران در قم که ماحصل اختلاف بین وضعیت موجود با وضعیت مورد انتظار میباشد، خواهد بود. این مهم بر مبنای اهداف اصلی و فرعی ذیل محقق خواهد شد:
1ـ2ـ1ـ هدف اصلی:
شناخت نقش امکانات تفریحی در افزایش مدت توقف گردشگران در قم.
1ـ2ـ2ـ اهداف فرعی:
الف. مطالعهی نقش مراکز خرید در افزایش مدت توقف گردشگران در قم؛
ب. مطالعهی نقش بوستان یا پارک جنگلی در افزایش مدت توقف گردشگران در قم؛
پ. مطالعهی نقش دریاچه مصنوعی در افزایش مدت توقف گردشگران در قم؛
ت. مطالعهی نقش احداث پارک آبی در افزایش مدت توقف گردشگران در قم؛
ث. مطالعهی نقش شهر بازی در افزایش مدت زمان توقف گردشگران در قم.
1ـ3ـ سوالات و فرضیههای تحقیق
1ـ3ـ1ـ سوال اصلی تحقیق:
آیا امکانات تفریحی در افزایش مدت توقف گردشگران در قم نقش دارد؟
1ـ3ـ2ـ سؤالات فرعی تحقیق:
الف. آیا مراکز خرید در افزایش مدت توقف گردشگران در قم نقش دارد؟
ب. آیا بوستان یا پارک جنگلی در افزایش مدت توقف گردشگران در قم نقش دارد؟
پ. آیا دریاچه مصنوعی در افزایش مدت توقف گردشگران در قم نقش دارد؟
ت. آیا احداث پارک آبی در افزایش مدت توقف گردشگران در قم نقش دارد؟
ث. آیا شهر بازی در افزایش مدت توقف گردشگران در قم نقش دارد؟
1ـ3ـ3ـ فرضیه اصلی تحقیق:
امکانات تفریحی در افزایش مدت توقف گردشگران در قم نقش دارد.
1ـ3ـ4ـ فرضیات فرعی تحقیق:
الف. مراکز خرید در افزایش مدت توقف گردشگران در قم نقش دارند.
ب. بوستان یا پارک جنگلی در افزایش مدت توقف گردشگران در قم نقش دارد.
پ. دریاچه مصنوعی در افزایش مدت توقف گردشگران در قم نقش دارد.