دوران نوینی در عرصه حیات اجتماعی که به جامعه اطلاعاتی مشهور است آغاز شده که زندگی بشر، مناسبات آن ، آموزش و پرورش و رسالت آن را تحت تأثیر قرار داده است. پیشرفتهای فن آوری منجر به تحولاتی در صلاحیتها و شایستگیهای مورد نیاز و متناسب با دنیای متغیر فعلی در دانشآموزان گشته است. صلاحیتهایی که امروزه مطرح هستند عبارتند از تفکر انتقادی ، صلاحیتهای عمومی ، حل مساله و تصمیم گیری ( قورچیان ، 1382).
نیاز به نیروی متخصص در جوامع امروزی با توجه به رشد تکنولوژی در ابعاد مختلف صنعتی ، کشاورزی ، ارتباطات و فنآوریهای نوین در علم رایانه و نرمافزارهای آن میطلبد جهت آموزش نسل آینده از ابزارهای روزآمد که توانایی بکارگیری حواس مختلف در عین حال داشتن جذابیت ، مورد استفاده قرار گیرد. با ظهور شبکه رایانهای و توسعه ارتباطات ، عصر اطلاعات جامعه بشری را با رویکردهای جدید در کلیه ابعاد به ویژه در بعد آموزش و پرورش مواجه میسازد. در این عصر مفاهیم صنعتی آموزش فرایندهای یاددهی یادگیری ، نقش معلم و متعلم به کلی دگرگون شده است ( نیاز آذری ، 1383).
کاربرد فنآوری با گسترش رسانهها و سپس چند رسانهایها دچار تحول شد. تکامل ابزارها و پیچیده شدن ابعاد ساختاری و محیطی و به کارگیری آنها و شکل گرفتن واحدهایی از مفاهیم علمی و مبتنی بر ابزار به ایجاد حوزهای به نام « فن آوری آموزشی » منجر شد ( امیر تیموری ، 1386).
امروزه این شیوهها از طریق افزایش توجه به نقشی که فناوریهای یادگیری در رشد آموزش و تغییر مدارس ایفا می کند دنبال میشود. فناوریهای جدید میتوانند برنامههای جذابی را که براساس واقعیتهای موجود هستند به کلاس درس ببرند و با فراهم آوردن وسایل کمک آموزشی یادگیری را قوت ببخشند. دانشآموزان میتوانند با بهرهگیری از این فناوریها ، درباره اجرای خود بازخورد دریافت کنند ، بازتاب افکار و ایدههای خود را ببینند و آنها را مجدداً بررسی کنند.
1-2- بیان مساله
امروزه از آموزش و پرورش انتظار می رود تا موجبات یادگیری فعال و مشارکتی بین دانش آموزان را فراهم آورد . برای محقق شدن چنین
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
رویکردی به ناچار نیاز به تغییر رویههای سابق است. شیوه های آموزش قدیمی مسلماً پاسخگوی نیاز های آموزشی متغیر عصر جدید نیست ، بنابراین یکی از تلاشهای سازمانهای آموزشی باید در ارتباط با فن آوری اطلاعات و ارتباطات و کاربرد آن در برنامه درسی باشد (نیاز آذری ، 1383 ) . فن آوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر قابل توجهی در امر یادگیری دارد که شامل تغییر نقش فراگیران و معلمان ، مشارکت بیشتر دانش آموزان با همسالان ، افزایش استفاده از منابع خارج از متون درسی و رشد و بهبود مهارتهای طراحی و ارائه مطالب میباشد ( افضل نیا ، 1387 ). به طور کلی نقش دانشآموز در محیط یادگیری مبتنی برفن آوری اطلاعات و ارتباطات دستخوش تغییر میگردد و در این فرایند دانشآموزان فعالند و به تولید دانش میپردازند ( آرمیتاژ[1] ، 2003 ) .فن آوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد انگیزه ، عمق و وسعت دادن به یادگیری و پایدار ساختن آن و رفع خستگی و کسالت دانشآموزان و ایجاد مهارت ذهنی جهت پاسخگویی به پرسشها نقش مؤثری دارد.
یکی از معضلات امروز در عرصهی آموزش و پرورش ، فقدان علاقهی دانشآموزان به یادگیری به ویژه در دروسی چون درس ریاضی است. علیرغم اهمیت تمامی دورههای تحصیلی ، از آنجا که دورهی دبیرستان زیر بنا و پایهی ساخت شخصیت علمی دانشآموزان و زمینهساز ایجاد نگرش مثبت یا منفی آنان نسبت به دروس ، به ویژه درس ریاضی است باید با روش نوین علاقهمندی به این درس و آموزش را به ویژه در این پایه تحصیلی و در این درس خاص ایجاد کرد . یکی از روشهای نوین آموزشی استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات است. کاربرد این روش در درس ریاضی باعث علاقهمندی دانشآموزان به درس میگردد. چرا که در این روش ، تدریس همراه با تصاویر زیبا صورت میگیرد و از طرفی چون دانشآموز در یادگیری نقش دارد ، باعث علاقه و تعمیق یادگیری وی میگردد.
در دهههای اخیر رویکردهای سنتی یادگیری با ظهور فنآوریهای نوین چند رسانهایها، فرارسانهها و ارتباطات از راه دور دستخوش تغییرات اساسی شده است . استفاده از فنآوریها به دلیل تخصصی بودن حوزهی کاری ، تعیین کنندۀ موفقیت رسیدن به اهداف آموزش و پرورش است. روشهای آموزشی نیز نیازمند بازنگری است تا با استفاده از یافتههای نوین پژوهشی ، بتواند بیشترین بازده را برای دانشآموزان داشته باشد ( کشاورز ، 1388 ).
ورود چند رسانهایها و ارائه دروس به صورت الکترونیکی در آموزش و پرورش انقلابی در زمینه تدریس ، عملکرد تحصیلی و روشهای نوین مشارک دانشآموزان ایجاد کرده است . به کارگیری فناوریهای نوین مزایایی به همراه داشته است: تلفیق فناوری اطلاعات در آموزش یادگیری خود گردان را افزایش میدهد. استفاده از فناوریها و نرم افزارهای چند رسانهای به فرد یادگیرنده این امکان را میدهد که بجای واکنشهای منفعلانه در فرایند یادگیری ، ابتکار عمل را به دست گرفته ، با انتخاب مواد آموزشی مناسب یادگیری هدفمند و معنادار داشته باشد. با توجه به مطالب فوق در این پژوهش محقق در صدد است تا به این پرسش اساسی پاسخ دهد که: آیا نرم افزارهای چند رسانهای بر یادگیری درس ریاضی دانشآموزان تأثیر دارد؟
1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش
افزایش حجم دانش واطلاعات ، کهنه شدن سریع مطالب درسی، تغییرات سریع جامعه و قابل پیشبینی نبودن آینده ، لزوم آموزش و یادگیری مداوم را به جای آموزش مقطعی ایجاب میکند. از سوی دیگر آموزش مداوم ، شیوهی یادگیری جدیدی را میطلبد ، شیوهای که به کمک آن ، فرد بتواند به طور خودگردان و مستقل و برای همه عمر به مطالبهی دانش و استفاده از آن بپردازد ( حاجی کتابی ، 1381 ).
امروزه نیاز به روشهای نوین تدریس با توجه به پیشرفت روز افزون علم و فن آوری حس میشود ، باید به دنبال روشهای تدریسی بود تا بتوان دانشآموزان را از حفظ طوطیوار به سوی یادگیری سوق داد. استفاده از روشهای فعال تدریس از روشهایی است که کمک شایانی به دانشآموزان و دبیران میکند. روشهای فعال تدریس روشهایی هستند که فعالیت ذهنی دانشآموزان را در زمینههای عمومی وی بر میانگیزد ( تاتل[2] ، 2008 ).
فن آوریهای جدید با فراهم آوردن فرصتهایی مناسب در جهت استعدادها و علایق شخصی دانشآموزان به بهبود نظام آموزشی مدارس کمک شایانی میکنند. هم چنین به کارگیری فن آوری آموزشی در سطح مدارس باعث می شود تا علاقه و انگیزه دانشآموزان به یادگیری بیشتر شده و آنها خود را در یادگیری درگیر کنند که این امر یادگیری معنادار ، سریع و بهتر را در بر دارد ( هنیفین[3] ، 2000 ).
حال با عنایت به اهمیت و ضرورت یادگیری و ایجاد علاقهمندی برای یادگیری دانشآموزان در نظام آموزش و پرورش در کلاس درس و همچنین با توجه به اینکه در سالهای اخیر وزارت آموزش و پرورش با توجه به سند تحول بنیادین در جهت تولید محتوای الکترونیکی توسط دبیران و دانشآموزان و استفاده از نرم افزارهای آموزشی در کلاس درس تلاشهایی را مبذول داشته است لذا پژوهش دربارهی تأثیر نرمافزارهای آموزشی بر یادگیری و علاقمندی به درس دانشآموزان از ضرورت ویژهای برخوردار میباشد که در این تحقیق مورد توجه و بررسی قرار گرفته است . اهمیت این پژوهش و نتیج عملی آن میتواند در استفاده مدیران ، معلمان و برنامهریزان آموزش و پرورش مؤثر بوده ، همچنین میتواند مورد بهرهگیری محققان و پژوهشگران بعدی قرار گیرد.
1-4- اهداف پژوهش
1-4-1- هدف کلی :
بررسی تأثیر نرمافزارهای چند رسانهای بر یادگیری درس ریاضی دانشآموزان سال اول دبیرستانهای شهرستان قائم شهر.
1-4-2- اهداف جزیی :
- تعیین تأثیر نرم افزارهای چند رسانهای بر افزایش سرعت یادگیری درس ریاضی دانشآموزان.
- تعیین تأثیر نرم افزارهای چند رسانهای بر یادگیری معنادار درس ریاضی دانشآموزان.
- تعیین تأثیر نرم افزارهای چند رسانهای بر دقت یادگیری درس ریاضی دانشآموزان.
- تعیین تأثیر نرم افزارهای چند رسانهای بر علاقمندی به حل مسائل درس ریاضی دانشآموزان.
- تعیین تأثیر نرم افزارهای چند رسانهای بر علاقمندی به توضیح مسائل درس ریاضی دانشآموزان.
1-5- سؤالات پژوهش
1-5-1- سؤال اصلی:
آیا نرم افزارهای چند رسانهای بر یادگیری درس ریاضی دانشآموزان سال اول دبیرستان مؤثر است؟
1-5-2- سؤالات فرعی :
- آیا نرم افزارهای چند رسانهای بر افزایش سرعت یادگیری درس ریاضی دانشآموزان سال اول دبیرستان مؤثر است؟
- آیا نرم افزارهای چند رسانهای بر یادگیری معنادار درس ریاضی دانشآموزان سال اول دبیرستان مؤثر است؟
- آیا نرم افزارهای چند رسانهای بر دقت یادگیری درس ریاضی دانشآموزان سال اول دبیرستان مؤثر است؟
- آیا نرم افزارهای چند رسانهای بر علاقمندی به حل مسائل در یادگیری درس ریاضی دانشآموزان سال اول دبیرستان مؤثر است؟