و بیان مساله تحقیق :
سازمانها، به ویژه در بخش عمومی و در سطح ملی، موجودیتهای پیچیدهای هستند که پیدایش و تحول آنها تحت تأثیر شرایط و مناسبات بینهایت متنوع رخ میدهد. این شرایط و مناسبات در فرآیندهای تصمیمگیری مرتبط با آنها تبلور مییابد. مقایسه روند رشد و توسعه پدیدههای مشابه در بستر جوامع مختلف، به شرط آنکه واجد قدر کافی مشابهت باشند، میتواند منتهی به شناخت عمیقتر و دست یافتن به بصیرت در خصوص آنها شود (در مورد پایههای معرفت شناختی مقایسه در فصل دوم بحث شده است).
یکی از راههای سنجش عملکرد هر سازمان آگاهی از عملکرد سازمانهای مشابه است. در مورد کتابخانه ملی ایران نیز مقایسه روند توسعه، ساختار و برنامهها، با کتابخانههای ملی دیگری (به ویژه از نمونههای موفق در کشورهای توسعه یافته) میتواند رهنمودهای مناسبی در اختیار ما قرار دهد. در این میان، مقایسه با کتابخانههای ملی پیشرو نظیر کتابخانه کنگره آمریکا و کتابخانه ملی انگلستان به دلیل وسعت و سابقه بلند مدت این کتابخانه کمتر احتمال دارد به نتایج کاربردی منجر شود. اما مقایسه کتابخانه ملی کشور با کتابخانههایی که شرایط مشابهی نظیر تاریخ تأسیس و اندازه کم وبیش مشابه دارند، میتواند جنبههایی از روند توسعه آنها را به نحوی به تصویر بکشد که برای الهامگیری قابل استفاده باشد. به همین دلیل کتابخانههای کانادا و استرالیا به دلیل شباهتهایی چون تاریخ تأسیس، اندازه و همچنین برخورداری از امتیازاتی چون بهره بردن از ارتباط با پیشگامان کتابداری (امریکا و انگلیس) نمونههای مناسبی برای مقایسه به نظر رسیدند. علاوه براین، سه کشور ایران، کانادا و استرالیا دارای شباهتهایی نظیر تنوع قومی و پراکندگی جغرافیایی هستند؛ وجود این شباهتهای زمینهای میتواند راهکارهای زیادی برای هماهنگی با شرایط موجود در کشور به دست دهد. لازم به ذکر است کتابخانه ملی کانادا علاوه بر شباهتهایی چون نزدیکی تاریخ تأسیس، مانند کتابخانه ملی ایران در سالهای اخیر ادغام با آرشیو ملی را تجربه کرده است. بنابراین بررسی روند ادغام در دو سازمان، مدیریت، ساختار و فعالیتهایآنها میتواند نکات قابل توجهی را برای برنامهریزیهای آینده به دست دهد.
2-1 ضرورت انجام تحقیق:
جایگاه و ساختار مناسب هر نظام سازمانی شرط پایهای برای کارائی و اثرگذاری آن است و کمک بزرگی به تحقق اهدافش میکند. یکی از راهکارهای شناخته شده برای ارتقای یک نظام سازمانی، مقایسه آن با نظامهای مشابه است. سازمان کتابخانهها و خدمات کتابداری نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
با در نظر گرفتن بعضی وظایف کتابخانههای ملی نظیر صیانت از میراث ملی، رهبری خدمات کتابخانهای در کشور و شرکت در مجامع بینالمللی کتابداری، میتوان این سازمان را در بین کتابخانههای یک کشور بیهمتا دانست. به بیان دیگر هیچ کتابخانه دیگری در سطح و اندازه کتابخانه ملی در کشور وجود ندارد که بتوان عملکرد را با آن مقایسه کرد.
مقایسه فعالیتهای کتابخانه ملی ایران با سازمانهای مشابه در کشورهای دیگر با به تصویر کشیدن اهداف، رویکرد، مسائل و مشکلات و برنامهها، میتواند معیاری برای سنجش عملکرد به دست دهد که استفاده از نتایج آن تأثیر مثبتی در برنامهریزیهای آینده خواهد داشت.
1-3. سوالات:
1– جایگاه کتابخانه و آرشیو ملی کانادا، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابخانه ملی استرالیا در ساختار سیاسی و اجتماعی کشورشان چیست؟
2- این سازمانها چگونه رهبری میشوند؟
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
3- ساختار سازمانی آنها چگونه است؟ ( از چه زیر بخشهایی تشکیل شدهاند؟ به صورت متمرکز اداره میشوند یا غیر متمرکز؟)
4- اهداف و خط مشی سازمانها از چه قرار است؟
5- چه خدماتی و فعالیتهایی در آنها ارائه و اجرا میشود ؟
1-4. هدفها:
هدف این تحقیق بررسی ساختار، عملکرد و روند توسعه کتابخانه ملی در سه کشور ایران، کانادا و استرالیا با استفاده از رویکرد مقایسهای است تا با کشف شباهتها و تفاوتهای آنها، راه هایی برای توسعۀ کیفی خدمات کتابخانه ملی ایران ارائه شود.
1-5. چه کاربردهایی از انجام این تحقیق متصور است:
شیوه بررسیای که در هدف به آن اشاره شد، کتابداری تطبیقی خوانده میشود. مطالعات تطبیقی در کتابداری مقایسه نظر و عمل کتابخانه در کشورهای مختلف جهان است با هدف گسترش و تعمیق ادراک از مسائل حرفه کتابداری و راه حلهای آنها (سیمسوا و مککی، 1970، ص.15). نتایج این تحقیق میتواند با مقایسه روند پیدایش، توسعه، و موقعیت کنونی کتابخانه ملی ایران، کانادا و استرالیا به توسعه بصیرت خواننده برای ارتقا و بهبود عملکرد آنها مدد رساند.
1-6. استفادهکنندگان از نتیجه این پایان نامه (اعم از موسسات آموزشی، پژوهشی، دستگاههای اجرایی و غیره):
اداره کل برنامهریزی و توسعه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران میتواند استفادهکننده اصلی از نتایج این تحقیق باشد .
1-7. جنبه جدید بودن و نوآوری طرح در چیست؟
در کشور تا کنون هیچ گونه کار جدی برای مقایسه جامع کتابخانه ملی ایران با سایر کتابخانهها انجام نشده است.
1-8. روش تحقیق
پژوهش مورد نظر در دسته مطالعات تطبیقی جای میگیرد و در آن برای مقایسه کتابخانههای ملی در سه کشور مورد نظر- ایران، کانادا و استرالیا- از روش مطالعات تطبیقی در کتابداری استفاده میشود. طبق تعریف دانتون: «تطبیق در کتابداری رویکردی پژوهشی است برای تحلیل کتابخانهها، سیستمهای کتابخانهای، جنبههای مختلف کتابداری و مسائل کتابداری در دو یا چند محیط متفاوت اجتماعی، فرهنگی، ملی با زمینههای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ایدئولوژیکی و تاریخی. هدف از این تحلیل، درک و توصیف شباهتها و تفاوتها برای استنتاج تعمیمها و اصول معتبر است» (دانتون،1973، ص.52) .
در پژوهش حاضر با استفاده از مدارک موجود و در دسترس، پیدایش و سیر تحول این کتابخانهها بررسی شده وضع گذشته، حال و برنامههای آینده آنها تشریح و در نهایت مقایسه میشوند.
1-9. ابزار گردآوری اطلاعات
بعضی متخصصان استفاده از سیاهههای وارسی برای انتخاب اطلاعات، جمعآوری و سازماندهی آنها را در مطالعات تطبیقی در کتابداری پیشنهاد میدهد. البته از آنجا که سیاههها کار را انعطافناپذیر کرده و برداشتی خطی به دست میدهند بیشتر متخصصان محدود شدن به آنها را توصیه نکردهاند (سیمسوا و مک کی، 1361). به نظر فاسکت اولین گام در مطالعه تطبیقی ایجاد چارچوبی است که بتوان در داخل آن اطلاعات را جمعآوری و منظم کرد. این کار در وهله اول چندان دقیق نبوده و در حقیقت فقط چیزی بیش از تصور عمومی از مسئلهای که میخواهیم مطالعه کنیم نخواهد بود. در طول مطالعه هر چه اطلاعات بیشتری جمعآوری میکنیم کار ما بیشتر شکل میگیرد و در داخل چارچوب بیشتر جا میافتد (سیمسوا، 1371).
اطلاعات مورد نیاز با استفاده از مدارک موجود (منابع دست اول نظیر گزارشهای سالانه، قوانین کتابخانهها، آمار کتابخانهها، گزارشها و… منابع دسته دوم شامل مونوگرافها، کتابها، مقالات مجلات، مطالعات موردی قبلی و …)، در بعضی موارد با مصاحبه (در داخل کشور) یا با ایمیل اطلاعات کلی در مورد این کتابخانهها جمعآوری شده است.
1-10. گروه هدف:
1-11. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :
1-12. تعاریف عملیاتی
– کتابخانه ملی ایران: منظور از کتابخانه ملی ایران، معاونت کتابخانه ملی پس از تأسیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سازمان کتابخانه ملی قبل از آن است.
– رهبری: منظور از نحوه رهبری (در سوال دوم) نحوه نصب مدیر، هیئت امنا و دامنه عمل آنها است.
1-13. محدودیتهای پژوهش
سازمانها ارگانهای پویایی هستند که در زمینه اجتماع خود شکل میگیرند بنابراین بررسی و ارزیابی آنها بدون توجه به این زمینه واجد معنای اندکی است. به همین دلیل است که جکسون از صاحبنظران مطالعات تطبیقی در کتابداری به توجه به مسائل زمینهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به خصوص هنگام مقایسه کتابخانهها در کشورهای صنعتی و غیرصنعتی، تأکید دارد. همانطور که او یادآور شده یکی از مشکلات در هنگام مطالعات تطبیقی عدم آشنایی محقق با کشورهای مورد مطالعه است، و توجه نکردن او به مسائل زمینهای گاه باعث یکسو نگری میشود (جکسون، 1980). در پژوهش حاضر نیز عدم آشنایی کامل محقق با کانادا و استرالیا و کتابخانههای ملی آنها و عدم امکان حضور در کشورها و مشاهده این سازمانها، مهمترین محدودیت پژوهش است که از اعتبار نتایج میکاهد. بهترین راه برای کاهش یکسو نگری حاصل از عدم آگاهی حضور پژوهشگر در جوامع مورد مطالعه یا تشکیل تیم تحقیقاتی از کشورهای مورد بررسی است که در پژوهش حاضر امکان آن نبود. در این پژوهش سعی شد با توجه به مسائل زمینهای و پرهیز از قطعینگری از سوگیری در نتیجهگیریها جلوگیری کرد.
محدودیت دیگر نبود گزارشهای جامع و مدون از عملکرد سال گذشته و برنامههای سال آینده در کتابخانه ملی ایران بود. منبع اصلی دادههای دو سازمان دیگر، گزارشها و برنامههای سالانه بودند، اما در مورد ایران از کنار هم گذاشتن پارههای جداگانه اطلاعات از طریق مشاهدات، مقالات و یا گفتههای افراد، گریزی نبود. این مسئله هم از اعتبار دادهها، و هم از مقایسهپذیری آن با دادههای دو سازمان دیگر میکاهد. از طرف دیگر به دلیل گستردگی سازمان، امکان گردآوری اطلاعات راجع به تمام جنبههای عملکرد سازمان طی چند سال اخیر را نداشتم.
Comparative Librarianship
Simsova & Mackee
Datnon