انسان همواره در ارتباط با محیط پیرامون خود با مسائل و مشکلات متنوع و ناشناختهای رو به رو است وبرای پاسخگویی به خواستههای خودنیازمندتعامل وسازگاری بامحیط اطراف خود میباشد. این در حالی است که در دنیای معاصر، پیشرفتهای تکنولوژیکی و ارتباطی نیز نقش همنوایی، کنار آمدن و سازگاری با موقعیتها و مسائل پیش رو را ضروریتر ساخته است. در دیدگاه روانشناختی، فرایند الگوهای پاسخدهی شخص به تغییرات محیطی را سازگاری میگویند ( پاشا شریفی، 1384) و شخصی سازگار است که توانایی و قدرت پردازش صحیح اطلاعات را داراست ( رستمی، 1383 ). سازگاری حاصل تلاش آگاهانه در انطباق و تعامل مناسب ویژگیهای فردی و شخصیتی، با ماهیت موقعیتهایی است که فرد با آن مواجه میشود. مفهوم سازگاری در انسانها جریان پویا و بدون انقطاع است. چرا که از یک سو، نیازهای انسانی، متنوع و
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
دائماً در حال تغییر است و از سوی دیگر، اوضاع و احوال محیطی که در آن نیازهای یاد شده بایستی برآورده گردند متغیر و متفاوت است. سازگاری تحصیلی حیطهای خاص از مفهوم عام سازگاری است که به موضوع سازگار شدن فرد با دوره ورشته تحصیلی، محیط آموزشی و الزامات آن میپردازد.( به نقل از یوسفی و همکاران، 1389). سینها و سینگ سازگاری را به سه نوع اصلی تقسیمبندی کردهاند: الف ) سازگاری تحصیلی ب ) سازگاری اجتماعی ج ) سازگاری عاطفی یا هیجانی ( نیک دل، 1385 به نقل از زارعی ، 1391 ).
از طرفی در دیدگاه تکاملی، هیجان، میراثی است که از انسانهای نخستین برای ما باقی مانده است و از این رو به دلیل کارکردهای ویژهای که دارد، همچنان در نوع بشر باقی میماند. هیجانها به انسان کمک میکنند تا بتواند به مشکلات و فرصتهایی که در زندگی با آنها رو به رو است، سازگارانه پاسخ دهد. ( لونسون، 1999). تنظیم هیجانی مرتبط با آزمون شامل فرایندهای مختلفی است که فراگیران برای پایش ، ارزیابی و اصلاح تجربیات هیجانیشان به کار میبرند. (گروس و همکاران، 2006 ، شوتز و دیویس، 2000 ، شوتز و دیکر 2002 ، شوتز و همکاران ، 2011